Vychádzala som z učebníc slovenského jazyka pre základné školy, pre stredné odborné školy, z vlastných poznámok a z malej miery aj z internetu.
1. Úvaha
- podáva subjektívny pohľad na jav (môj názor, môj pocit)
- subjektívne hodnotenie však musí zohľadňovať aj objektívne (všeobecne platné) hodnotenie
- využívame tu otázky, opytovacie vety (môžeme nimi začínať aj končiť), rečnícke otázky, zvolania, citáty, parafrázovanie, nedokončené vety
- snažíme sa vyjadriť náš názor: Myslím si.. Podľa mňa...
- zamýšľa sa uvažuje, hľadá príčiny problémov a ich riešenia, argumentuje, je subjektívna, môže používať umelecké prostriedky
2. Rozprávanie
- je vystihnutie, podanie deja, udalosti, príhody, príbehu v časovej postupnosti
- autor môže začať vykreslením prostredia, zoznamuje čitateľa s osobami, a nakoniec príde samotný dej (nie je to presne stanovené – je to len na autorovi)
- máva úvod, jadro, záver
- dobré rozprávanie sa usiluje o stupňovanie napätia v rozvíjaní príbehu, vtedy má podobnú kompozíciu ako dráma: úvod, zápletka, stupňovanie deja, vyvrcholenie, obrat, rozuzlenie
- stupňovanie napätia a pútavosť dosahujeme: priamou rečou, krátkymi a nedokončenými vetami, a historickým prézentom (použitie prítomného času na vyjadrenie deja odohrávajúceho sa v minulosti
- použitie priamej reči:
1. Uvádzacia veta: „Priama reč(.!?)“
2. „Priama reč,“ uvádzacia veta, „priama reč(.!?)“
3. „Priama reč(.!?)“ uvádzacia veta.
- využívame: hovorové a slangové slová, dialektizmy, skratkové a značkové slová, frazeologizmy, citovo zafarbené slová, nedokončené vety, priamu reč, nepriamu reč, vnútorné monológy...
3. Výklad
- ide o komplexné vyjadrenie javov, opierajúce sa o široký okruh činností logického myslenia, najmä analýzu (rozbor), porovnávanie a zovšeobecnenie
- vysvetľuje, objasňuje, poučuje o nejakom probléme, sprístupňuje poznatky, má byť vecný a objektívny
- výklad podáva objektívny pohľad na jav – argumentujeme, dokazujeme, uvádzame príklady,...
- výklad vysvetľuje aj vývinové a príčinné vzťahy
- výklad sa píše náučným štýlom (odborným)
- využívame: odborné názvy, zložité vetné konštrukcie, trpný rod, príčastia, internacionálne (cudzie) termíny, oznamovacie vety, zátvorky, pomlčky
4. Beletrizovaný životopis
- životopis: pravdivé, stručné a vecné zachytenie základných údajov zo života konkrétnej osoby
- v beletrizovanom životopise sa používa skôr opisná forma, dá sa to nazvať rozprávaním, ale snažíme sa priveľmi nevyužívať priamu reč a prvky rozprávania
- môžeme tu napríklad použiť opísanie nejakej situácie/situácii, ktoré sme počas života zažili: napr.: ako sa mi podarilo podpáliť záclonu.. (bude to vlastne celé oživenie príbehu)
- taktiež by sme tu mali zahrnúť naše vlastnosti, naše záujmy, záľuby, naše plány do budúcnosti..
5. Opis osoby (charakteristika osoby)
- Charakteristika – vyzdvihuje znaky, ktorými sa daná osoba líši od ostatných, opisuje jej typické znaky (výzor, správanie, ...),
- V charakteristike môžeme vyjadriť náš názor na danú osobu – ak je to napr. náš priateľ – tak prečo, je práve on ten najlepší?
- Typy charakteristiky:
· Vnútorná charakteristika – zameriava sa na výpočet charakteristických vlastností človeka, jeho duševnej stránky a má výrazné hodnotiace zafarbenie v mravnej a citovej oblasti : spravodlivý, namyslený, surový, citlivý, veselý,...
· Vonkajšia charakteristika – všíma si a popisuje vonkajšie charakteristické znaky popisovaného objektu
· Priama charakteristika – je priamym (explicitným) vymenovaním charakteristických znakov a vlastností opisovaného objektu, napr.: Auto je rýchle a krásne.
· Nepriama charakteristika – charakteristické vlastnosti opisovaného objektu vyplývajú z okolností kontaktu buď z príbehu alebo príhody a sú vyjadrené nepriamo (implicitne) napr.: Auto vyhralo už niekoľko pretekov za sebou (je rýchle)
- Karikatúra – zvláštny druh charakteristiky, snažíme sa vyzdvihnúť práve tie negatívne vlastnosti danej osoby, ide o tzv. zveličovanie
6. Umelecký opis
- Nazýva sa náladový alebo citovo zafarbený opis
- jeho prvotným cieľom nie je vytvoriť predstavu o opisovanom subjekte ale vyvolať u vnímateľa nejakú náladu alebo pocity (radosť, šťastie, smútok,...) a to autor dosahuje jazykovými prostriedkami, typickými pre umelecký štýl (obrazné pomenovania, metafory, prirovnania, zdrobneniny)
- dynamizácia opisu – využívame prvky rozprávania
- využívajú sa plnovýznamové slovesá, personifikácia, metafory
- môže to byť napríklad: opis prostredia, osoby
7. Diskusný príspevok
- Diskusný príspevok je zväčša vyjadrenie názoru/návrhu na predchádzajúceho rečníka/príspevok/prejav (môžeme s ním súhlasiť, alebo nesúhlasiť)
- diskusný príspevok má zväčša ustálenú kompozíciu :
· oslovenie,
· úvod (nadviazanie na referát, alebo predrečníkov)
· jadro (vyjadrenie vlastného názoru na vec)
· záver (nemusí byť, väčšinou to býva fráza ďakujem za pozornosť alebo výzva k spolupráci)
- nesmieme začínať vetu časticou napr.: Tak,...; alebo „že“
- vety:: Podľa môjho názoru, Nemôžem súhlasiť (dovolím si nesúhlasiť) s myšlienkou (názorom), že ; Dovolím si nadviazať na (myšlienku) predrečníka (pána XY); Rád by som uviedol, že... ; Prosím, aby sa moje slová nechápali ako... ; Nechcem veľmi zasahovať, ale....
8. Slávnostný prejav
- využívame: všeobecne zrozumiteľné termíny, obrazné umelecké prostriedky, častice, citoslovcia, jednoduché vetné a súvetné konštrukcie, zvolania, otázky,...
- Základné zásady rečníckeho prejavu:
· výber témy, ktorá je aktuálna a poslucháčov zaujme
· úvod by mal byť pútavý a zároveň stručný a rečník by ho mal rozprávať s pamäti
· podrobne rozoberáme iba niektoré veci, nesnažíme sa povrchne obsiahnuť celú problematiku, hovoríme o veciach, ktoré sú nám známe aj z vlastnej skúsenosti
· nepoužívame príliš abstraktné termíny
· udržiavanie zrakového kontaktu s poslucháčmi
· zreteľne artikulujeme a pracujeme s hlasom
· stojíme pohodlne a slušne, nepreháňame gestikuláciu
· nikdy nevydávame cudzie myšlienky za svoje vlastné
· rečník má vyčerpať tému, nie poslucháčov!!!
Dúfam, že Vám to nejako pomôže. A nestresujte sa - vždy býva nejaká jednoduchšia téma, ktorá sa dá celkom slušne spracovať (aspoň dúfam, že to bude tak aj tento rok)..
A posledná rada na záver. Pri písaní slohu si dobre rozvrhnite čas – teda nechajte si dostatok času na prepísanie konceptu na čistopis a ešte si to aspoň raz dobre prečítajte.
Komentáre
to ma stresuje
:))
a navyše podľa môjho názoru vynikáš v rozprávaní.. ;) a keď už som pri rozprávaní, tak ma to privádza k otázke: Kedy bude Imro??
dik:)
2 Lili
a veľa šťastia v pondelok ;) (slovinu určite dáme..)
dik, uz si to aj tlacim ;))
heh
2 radkio
THX
2 Whololooo
hmmm
2 valasik
(a to nerátam, že vo štvrtok mám v škole volno, ej...)
krasa
krasa
aj piatok
2 Kamil Jopek
diki.. xi.. tak si vytlač a kukni zajtra.. ;)
contris...
jop
Diky
dakujem :)
2 expo
inak k tej úvahe, ono je to také najstabilnejšie.. predsa len, môžeš písať svoj názor a tak.. :))
inak keď sme pri tom, ja som si minulý rok vybrala charakteristiku osoby a bola to celkom v poho téma...
želám veľa štastia.. a hlavne nápadov a fantázie :)
Pomohlo
Pomohlo